S číslem 112 jsou potíže

Něco přes rok ostrého provozu a s evropským číslem tísňového volání 112, které doplňuje dosavadní tři národní tísňové linky, mají zkušenost tisíce Čechů, velké procento z nich i nedobrovolně. Tísňovou mezinárodní linku totiž lze totiž vytočit i přes zamknutou klávesnici mobilu. Takové omyly a případy, kdy linku zneužívají anonymové či děti, tvoří podle odhadů hasičů až devadesát procent hovorů, které na číslo 112 směřují.

Komise není spokojena

Na jednotné evropské číslo pro tísňové volání je možné volat jak z pevné linky, tak z mobilního telefonu ve všech státech evropské pětadvacítky. Evropská komise ale minulý týden uvedla, že linka nefunguje tak, jak by měla. Některé země podle komise neuvolnily dostatečné zdroje k tomu, aby bylo možné zajistit odezvu nouzové linky v požadovaném počtu jazyků. V jiných není zajištěna technologie, která by umožnila určit místo volajících z mobilního telefonu. A v mnoha státech lidé ani nevědí, že tato služba existuje.

Propagace chybí

Například mezi Čechy ale číslo dosud nepropagovala žádná celostátní akce. Přitom původním úmyslem při zavádění linky 112 bylo, aby lidem cestujícím po Evropě stačilo zapamatovat si pro případ nouze jenom jedno číslo, bez ohledu na to, kam jedou.
"Využíváme všech příležitostí, jak linku představit. Vystupujeme v médiích, linku prezentujeme i na veřejných akcích," říká Petr Kopáček, mluvčí generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru.
V Olomouckém kraji už v roce 2003, kdy byla linka ve zkušebním provozu, volalo denně asi 800 lidí. "Lidé tehdy nevěděli, co číslo 112 znamená. Dnes jich volá asi polovina," řekla mluvčí krajských hasičů Vladimíra Hacsiková.
Ve Zlínském kraji udělali loni větší kampaň a lidé téměř přestali volat na ostatní tísňová čísla určená pro policii, hasiče nebo záchrannou službu. "Před kampaní jsme měli jen dva půl tisíce volání měsíčně, dnes 20 tisíc," řekl mluvčí krajských hasičů ve Zlíně, kde budou nyní také kvůli zájmu o linku přijímat další operátory.

Na příjmu odborníci

Lidé, kteří přijímají hovory, jsou minimálně středoškoláci, a protože je linka určena převážně cizincům, musí mít státní zkoušku minimálně z jednoho světového jazyka. Pokud se ale v telefonu ozve jiný jazyk, operátor je díky technice schopen okamžitě vyzvat ke spolupráci kolegu z jiného místa republiky, který jej ovládá.
Chtějí-li však hasiči určit místo tísňového volání, musí se volající hlásit z pevné linky. "U mobilních operátorů, kteří informace o uživatelích nesdělují, můžeme okruh zúžit na třicet kilometrů," říká ředitel odboru operačního řízení Hasičského záchranného sboru Prahy Oldřich Gosman.

eCall, zatím ne

Operační střediska hasičů by ale měla být časem schopna přijímat i signály, které budou v případě dopravní nehody automaticky vysílat havarované automobily. Tato tísňová volání eCall sdělí přesnou polohu vozu. EK uvedla, že pokud by technologií eCall byly vybaveny všechny automobily v Evropě, bylo by možné, aby záchranáři zareagovali v mimoměstských oblastech na čas odezvy v tísni až o 50 procent, ve městech až o 40 procent rychleji. To by ročně zachránilo až 2500 životů.

Využití linky 112

Průměrný počet volání za měsíc
Praha 33 000
Zlínský kraj 20 000
Olomoucký kraj 12 000
Plzeňský kraj 800
ČR celkem 400 000
Co říká evropská směrnice
V článku 26 směrnice o univerzální službě (2002/22/ES) se uvádí:
Členské státy musí zajistit, aby volání z pevné linky a mobilních telefonů na číslo 112 bylo bezplatné, vyřízení přiměřené a zásahová střediska mohla zpracovávat údaje o tom, kde se volající nachází.
Zdroj: HZS