Evropská komise vyzvala členské státy, aby více prosazovaly výuku jazyků. Připravila proto novou strategii mnohojazyčnosti. Činnosti se týkají tří samostatných oblastí, v nichž jazyky hrají v každodenním životě lidí v Evropské unii významnou úlohu: společnosti, hospodářství a vztahů Komise s občany EU. K tomuto účelu zřídila nový webový portál http://europa.eu.int/languages/ o jazycích.

Portál zpřístupní jednoduchým způsobem široké veřejnosti, sdělovacím prostředkům či studentům informace o jazycích v Evropské unii. Témata sahají od politik Unie na podporu studia jazyků a na podporu jazykové rozmanitosti, přes průzkum o jazykových znalostech v dnešní Unii až k pravidlům používání úředních jazyků EU a souhrnu možností pracovních příležitostí pro jazykové odborníky v orgánech EU.

Nová strategie EK zdůrazňuje význam jazykových znalostí pro mobilitu pracovníků a konkurenceschopnost hospodářství EU. Vnímá znalost jazyků jako dovednost žádoucí pro všechny občany EU a uvádí různé akce, jejichž pomocí hodlá Komise podporovat a rozvíjet jazykové znalosti i jazykovou rozmanitost více do hloubky. Kupříkladu prostřednictvím programů Socrates a Leonardo da Vinci vynakládá Komise každoročně 30 milionů eur na činnosti, jako jsou odborná příprava, mobilita studentů a učitelů a financování školních výměn.

Komise se ve strategii zavazuje že zajistí dostupnost svých četných webových stránek ve více jazycích a zřídí interní síť k zajištění konzistentního jazykového přístupu ve svých jednotlivých odděleních a zároveň zavede mnohojazyčnou komunikační politiku, která by doplňovala širší iniciativu Komise pro zlepšení komunikace s evropskými občany.

EK se rovněž zavázala k vyšším investicím do informačních a komunikačních technologií v oblasti jazykového výzkumu a společenských a humanitních věd. Bude také pokračovat ve zlepšování odborné přípravy učitelů jazyků, umožnit adekvátní výuku jazyků v raném věku a poskytovat v širší míře výuku školních předmětů prostřednictvím cizího jazyka.

Vyzvala zároveň členské státy, aby přezkoumaly vzdělávací programy vysokých škol a zajistily, aby tyto vzdělávací programy dokázaly vybavit studenty jazykových oborů požadovanými dovednostmi.