Intrastat bude průkaznější


Vykazování Intrastatu, tedy statistiky o obchodu s ostatními členskými zeměmi Evropské unie, patří od prvního května roku 2004 (od vstupu Česka do unie) mezi základní povinnosti všech firem, které v prostoru EU obchodují.
Perioda předávání výkazů je měsíční, podobně jako u přiznání k dani z přidané hodnoty (za měsíc leden se bude výkaz podávat 16. února - pozn. red.).

Proč nefungují tiskopisy

Způsoby předávání výkazů Intrastatu jsou dva. Prvním je předávání údajů na předepsaném tiskopise, druhým je elektronické odesílání dat do informačního centra generálního ředitelství cel.
Papírovému předávání výkazů brání podmínka stanovující povinnost dodat tiskopis s výkazem příslušnému celnímu úřadu o dva dny dříve, než je tomu u elektronického podání. Jelikož většina firem získá kompletní data pro výkaz až na poslední chvíli, převládá asi z osmdesáti procent elektronické podávání dat Intrastatu.
K elektronickému vykazování byl až dosud nutný program Ides, který zdarma dodávala celní správa. Mezi jeho hlavní nedostatky patří neprůkazné potvrzení o odeslání dat a nepřehledné provádění oprav dat již dříve odeslaných.

Obtížné dokazování

Neprůkaznost by v případném soudním sporu mezi celní správou a firmou způsobila problematické dokazování oběma stranám sporu (pokuta za chyby v Intrastatu může dosáhnout až milión korun). Firma by těžko dokazovala, že odeslala přesně to, co tvrdí, a celní správa by těžko dokazovala, že k pochybení nedošlo až v jejím informačním centru.
Nepřehledné provádění oprav způsobuje časté zdvojování odeslaných dat (k původním chybným datům se přičtou data opravená), což deformuje globální statistiku zahraničního obchodu.
Z uvedených důvodů a pod tlakem samotných firem i výrobců deklarantských a účetních programů připravila celní správa možnost odesílat data Intrastatu přes portál veřejné správy s použitím moderních technologií šifrování a elektronického podpisu.
Data tedy bude možné posílat přímo z deklarantského či podnikového softwaru a elektronický podpis zajistí jak nezměnitelnost dat, tak i jednoznačnou identifikaci odesílatele.
Po úspěšném odeslání dat dostane odesílatel elektronicky podepsané průkazné potvrzení, že data v nezměněném stavu doputovala až do informačního centra celní správy. Navíc firmám odpadne starost o instalaci a údržbu programu Ides
V současné době probíhají komunikační testy programu Helios s informačním centrem celní správy. Po vyhodnocení testovacího provozu bude přímé posílání výkazů za leden 2006 umožněno všem firmám a jejich zástupcům používajícím program Helios.

Musíte se registrovat

Další podmínkou přímého zasílání výkazů bude registrace společnosti nebo jejího zástupce na celním úřadě a použití kvalifikovaného elektronického podpisu. Program Helios tak bude prvním účetně-deklarantským programem, umožňujícím přímé odesílání dat Intrastatu prostřednictvím portálu veřejné správy.
Pomocí programu Helios bude vykazování Intrastatu přehledné a průkazné a opravy dříve odeslaných dat bezproblémové. K tomuto tvrzení nás opravňují dlouholeté zkušenosti spolupracujících firem LCS International a Celní software v oblasti celní a deklarantské problematiky a jejich jednoznačné vedoucí postavení na trhu celně-deklarantského softwaru.
Autor působí ve firmě Celní software