Po vstupu do EU může Česká republika  čerpat stejně jako ostatní členské státy finanční prostředky ze strukturálních fondů a Fondu soudržnosti EU (Kohezního fondu). Sektor dopravy může v rámci strukturálních fondů žádat o prostředky z Evropského fondu pro regionální rozvoj, který se podílí na obnově a rozvoji regionů. Nejen o množství vyčerpaných prostředků jsme hovořili s náměstkem ministra dopravy Antonínen Tesaříkem.

 

 

Kolik už bylo vyčerpáno peněz z evropských fondů, určených na současné období?

Z 358 milionů euro z kohezního fondu už jsme dostali 146 milionů euro. Dalších 20 milionů euro je na cestě. Peníze jsme dostali za už dokončené projekty, týkaly se především železniční dopravy, modernizace tratí, a obnova silnic a železnic po povodních. Další projekty budou dokončeny v letech 2007 až 2008, nejčastěji jde o výstavbu dálnic.V prosinci Evropská komise rozhodla, že všechny dohodnuté peníze z kohezního fondu budou České republice opravdu přiděleny.

Do operačního fondu Infrastruktura, který máme společně s ministerstvem životního prostředí, bylo přiděleno 98 milionů euro, schváleny byly projekty za 57 milionů euro. Plán čerpání plníme.

 

Znamená to snad, že nemáte žádné problémy, s nimiž se potýkají ostatní rezorty?

My to máme jednodušší, protože žadatelé jsou jen čtyři - Ředitelství silnic a dálnic, Správa železniční dopravní cesty, Ředitelství vodních cest a kraje, které mají nyní ve vlastnictví letiště. Ti už se naučili projekty předkládat.

Problémem byl ale podprogram ekologizace dopravy, zaměřený na alternativní paliva a kombinovanou doprava, do něho nejdřív nepřišel žádný projekt. Proto jsme vyzvali k průběžnému předkládání projektů, pak už se několik projektů objevilo, několik projektů už bylo schváleno, třeba projekt Ústavu jaderného výzkumu v Řeži na využití vodíku v dopravě.

 

Nebudete tedy muset přesunovat peníze mezi jednotlivými podprogramy?

Ne, zdá se, že to nebude nutné.

 

Kolik peněz by mělo přijít z unie v dalším plánovacím období a na co budou použity?

Máme poslední  a jedinečnou možnost dokončit výstavbu infrastruktury. Podle návrhu MMR máme dostat na období 2007 až 2013 celkem 150 miliard korun. Je to násobně více než v tomto období, přesto usilujeme o navýšení prostředků, zejména z Evropského fondu pro regionální rozvoj.  Pro rezort dopravy má být určeno 7 procent prostředků z unie, to by uspokojilo jen 18 procent potřeb v dopravě, hlavně výstavbu dálnic, opravy silnic a dokončení modernizace železničních tratí. My žádáme 14 procent z přidělených peněz, to už by uspokojilo 35 procent potřeb v dopravě. To by bylo 1,720 miliardy euro. Diskuse o rozdělení peněz má být ukončena do poloviny února.

 

Z čeho se budou projekty v dalším období spolufinancovat, když to například nyní vypadá, že nebudou hned tak peníze z výběru mýtného, kde se počítalo s deseti až čtrnácti miliardami ročně?

Zatím jde pouze o spekulaci, antimonopolní úřad má rozhodnout do 28. ledna. Nicméně musíme být samozřejmě na možnost zrušení tendru připraveni a hledat už nyní náhradu za prostředky z mýtného.

Spolufinancování musí být zajištěno prioritně ze státního rozpočtu - peníze z unie i ze státního rozpočtu budou muset být po 1. lednu 2007 na jednom místě na ministerstvu financí.

 

Dalším ze zdrojů budou prostředky ze Státního fondu dopravní infrastruktury , tj. z privatizace – ministr financí chce udržet příjmy i v příštím roce na úrovni 25 miliard korun, pak jsou zde výnosy z dálničních známek a ze silniční daně a také výnosy ze spotřební daně z pohonných hmot. Dosud jde na dopravu jen 20 procent z této daně. Pokud se ale zpozdí vybírání mýtného, budeme žádat zvýšení tohoto podílu, až na dvojnásobek, tedy na 40 procent. Ministerstvo financí však s tímto požadavkem zatím nesouhlasí.

 

Jsou zde ale i další zdroje peněz – například z půjček, především od Evropské investiční banky, ale i od privátního kapitálu. Jedná se o projekty PPP, neboli Private Public Partnership.

Rozhodně tedy nenastává krizová situace, vláda jistě najde řešení. Do konce března jí předložíme plán rozvoje dopravní infrastruktury na léta 2007 až 2013.

 

Alena Adámková