Polské ministerstvo kultury vyzývá Poláky, aby neopouštěli vlast. Masivní reklamní kampaní chce zastavit vlnu emigrace, která v Polsku začala po vstupu země do Evropské unie v květnu 2004. Na plakátech rozvěšených v několika městech jsou usmívající se tváře dvou generací Poláků, jež dělí půl století. Billboardy mají probudit v obyvatelích Polska vlastenectví.


Ministr kultury Kazimerz Ujazdowski tvrdí, že je nutné zavést nový typ výchovy k vlastenectví. Země podle něj potřebuje mladé lidi, kteří mají pomoci k rozvoji státu. Billboardy jsou zaměřené především na ty, kteří hodlají emigrovat kvůli práci.
Kampaň za 150.000 zlotých (milion korun) potrvá zatím měsíc, ale ministerstvo doufá, že se ji podaří prodloužit.


Podle posledního průzkumu veřejného mínění každý pátý Polák uvažuje o výjezdu za výdělkem do zahraničí v příštích dvou letech. Mezi mladými ve věku od 18 do 24 let jich o tom přemýšlí dokonce plná polovina. Až 54 procent dotázaných tvrdí, že má mezi příbuznými někoho, kdo po vstupu Polska do EU odjel pracovat do zahraničí. Dalších 18 procent zná někoho takového mezi svými známými.


Od přistoupení Polska do Evropské unie opustilo zemi podle oficiálních odhadů na 800.000 Poláků, podle neoficiálních mohly vycestovat již dva miliony obyvatel. Exodus představuje zřejmě jednu z největších migračních vln v Evropě od 50. let minulého století.