Evropská komise má příští týden na svém středečním zasedání rozhodnout, jestli se pustí do boje s "tankovací turistikou" a navrhne zvýšení minimální spotřební daně z nafty. EK není v názoru na zvyšování daně jednotná, komisař pro daně a cla László Kovács ale bude prosazovat, aby se daň zvedla ze současného minima 302 eur na 1000 litrů nafty až na 380 eur v roce 2014. Uvedl to internetový server EUObserver.


Spotřební daň by se měla zvyšovat v několika krocích, schváleno už bylo navýšení na 330 eur na 1000 litrů nafty v roce 2010, o dva roky později by se podle Kovácse měl odvod zvednout na 359 eur.


Komisař si od postupného růstu minimální daně slibuje omezení tzv. "tankovací turistiky", která je nyní díky velkým rozdílům v cenách paliva v některých evropských zemích běžná. Náklady dopravců tvoří z 20 až 30 procent nákup paliva, proto jsou řidiči nákladních aut často i za cenu velkých objížděk ochotni cestovat tam, kde je palivo levnější.


Například Němci jsou podle jedné ze studií ochotni kvůli každému centu, o nějž je palivo v sousední zemi levnější, ochotni cestovat dva až čtyři kilometry. V roce 2004 tak "tankovací výlety" především do Polska a České republiky stály německou státní pokladnu odhadem 1,9 miliardy eur.


Kromě narovnání konkurenčního prostředí mezi dopravci má komise pro zvýšení minimální daně ještě ekologický důvod, omezení cestování za levnějším palivem totiž sníží i množství emisí.


Návrh na zvyšování spotřební daně má ale v kolegiu komisařů také opozici. Nejsilněji zaznívají výtky od komisařky pro rozpočet Dalie Grybauskaiteové, která si myslí, že v zájmu evropského hospodářství je naopak snižování minimální daně.
Skutečná výše spotřební daně z nafty se v evropských zemích výrazně liší. Ačkoli stanovené minimum je 302 eur z 1000 litrů, vyjednaly si některé země přechodné výjimky, a uplatňují daň ve výši od 220 do 294 eur. Ve 13 zemích unie se daň pohybuje od 300 do 400 eur za 1000 litrů, ve čtyřech zemích přesahuje 400 eur, a ve Velké Británii činí dokonce 693 eur za 1000 litrů.